Rólam mondták

"Ami tetszik abban, amit és ahogy csinálsz, hogy soha nem kérdőjelezed meg azt (vagy én nem tapasztaltam ilyet eddig), hogy az, amire valaki vágyik, amit célul tűzött ki, az "jogos-e". Ezt azért emelem ki, mert ezzel volt már egy negatív tapasztalatom."
Hidvéginé Dr Török Mária

2017. február 17., péntek

Te adsz hitet vagy inkább elveszed azt?




Tegnap több olyan beszélgetésem is volt, amikor valaki arról mesélt, hogy valami újba kezdett az életében. Valami igazi nagy változásba, amelyre már évek óta vágyott. Valamibe, amely az egész életét pozitív irányba mozdíthatja el.

Vajon hogyan történt mindez?
 

Minden esetben, amit megosztottak velem, a körülmények valamilyen szerencsés alakulása kellett ahhoz, hogy a beszélgető partnereim elinduljanak a változás útján.
Csak a szerencsén múlik?


„Ja, úgy könnyű!” – gondolhatod.

Én viszont biztos vagyok benne, hogy ez közel sem elég. Hogy önmagában mit sem ér, ha nincs még ott mellette valami, ami elindít, ami erőt ad, ami meghozza a valódi lépéseket.
Méghozzá a hit a sikerben és önmagában.

Nincs az a nagy életváltozás, amelyet sikeresen végig lehetne vinni enélkül az összetevő nélkül.

Az elején erős, lángoló, hatalmas svungja van. Aztán egy kicsit pislákolni kezd, alig észrevehető, könnyen el lehetne fújni.


Te mit teszel?

 

  • Mit teszel, ha egy ismerősöd kezdett nagy változásba és a láng pislákolásának szakaszáról mesél neked?
  • Mit teszel, ha egy barátodtól hallod ugyanezt?
  • És ha egy családtagodtól?

Oly könnyű csupa szeretetből, féltésből, óvásból elfújni azt a lángot. Neked, a másik lángját:
  • A bátorítás helyett a veszélyeket sorolni neki.
  • Az ő erősségei helyett a te saját megoldásaidat szajkózni.
  • A jó szó helyett a te saját félelmeidről beszélni.



Tegnap az egyik esetben – a barátommal – én sem tudtam megállni, hogy ne tanácsoljak. Hogy ne beszéljek neki a lehetséges veszélyekről, a szerintem jobb megoldásról. Persze, adtam bátorítást is. De amit az egyik kezemmel adtam, azt a másikkal elvettem.

Az ismerősömnek viszont csak bátorító szavakat mondtam. Időnk sem volt annyi és nem is volt számomra olyan nagy jelentősége annak, hogy mennyire lesz ez az ismerősöm sikeres. Ezért neki nem hívtam fel a figyelmét a lehetséges veszélyekre, az én nehézségeimre hasonló tapasztalatom során vagy épp arra, hogy mi mindenre is lesz még szüksége a változás útján. Helyette csak a bátorító szavakat mondtam.


Később jöttem rá, hogy a második esetben voltam igaz barát. Mert hitet adtam.



Téged is a beidegződéseid működtetnek?






Azt, amit oly könnyen megteszek a coaching üléseimen, azt magánemberként néha én is elfelejtem. Mert bekapcsolnak a beidegződések, az a működési mód, amelyet még gyerekként tanultam és évtizedekig működtettem. És majdnem biztos vagyok benne, hogy te is így vagy vele, kedves olvasóm. Mert ez volt az általános. Így tartották helyesnek a szülők, a tanárok és a munkahelyek többségén is ez van: a tökéleteset várják. És úgy gondoljuk, hogy ebben akkor segítünk igazán, ha láttatjuk az egész képet, a veszélyekkel, nehézségekkel, hiányokkal együtt. Sőt. Főleg ezeket láttatjuk…


Azonban ha ezt a távolságot hozó lépést sikerül néha szándékosan megtennünk, hogy a helyzetben csak a másikat lássuk és ne a saját félelmeinek, ha csak az a célunk, hogy őt erősítsük és nem az, hogy megóvjuk a saját kudarcaitól a fejlődés útján, akkor már sokat tettünk azért, hogy hitet adjunk. És azért, hogy így jobb legyen a világ.

Mert ez az egyetlen összetevő: a hit – hegyeket képes megmozgatni. Ha ez megvan, mindenre képesek vagyunk!


Ezért ha csak egy apróságon szeretnél változtatni az életedben a mai naptól, akkor ez legyen az:

ADJ HITET!

Adj hitet:

  • amikor a munkatársad vagy a beosztottad elbizonytalanodik, hogy képes-e a rá bízott feladatot végrehajtani, csak azt mondd el neki, te milyen tulajdonságai miatt tartod képesnek rá.
  • amikor a barátnőd életmódváltásba kezd, dicsérd meg az akaraterejét, a kitartását és biztosítsd őt arról, hogy támogatod, ha elhagyni készül az ereje.
  • amikor a párod új pozícióba kerül vagy új szakmába vág és épp elbizonytalanodik, hogy képes-e túljutni a nehézségeken, kilépni a komfortzónájából, akkor mondd el neki, hogy mennyire büszke vagy rá, hogy idáig eljutott és hogy ha valaki, hát te biztosan tudhatod, hogy ő meg tudja csinálni. És ha mégis úgy döntene, hogy újabb utakat keres, akkor te abban is maximálisan támogatod.
  • amikor a gyermeked elbizonytalanodik a tehetségében és abba akarja hagyni a különórákat, akkor emlékeztesd, hogy milyen sok nehézséget megoldott már ezen a területen és mennyi minden élmény még rá.

Felejtsd el tehát a te saját félelmeidet, az akadályokat, a nehézségeket, amiket ő is lát és vedd észre, hogy az egyetlen dolog, aminek a fogytán van, az a hite. Add neki hát a tiédet őbenne. Ez a legnagyobb, amit tehetsz!


Én hiszek benned! :)









Széles Anikó
coach, a szellemi edző

Aki működésbe hozza a belső iránytűdet

Hívj, írj, kérdezz, vagy csatlakozz Facebook oldalunkhoz:
+36-20-421-1371
aniko.szeles@gmail.com
www.facebook.com/IranytuCoaching
www.iranytucoaching.blogspot.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése